Preview

Bulletin of State University of Education. Series: Physics and Mathematics

Advanced search

AUXILIARY CIRCLE METHOD IN PLANIMETRIC PROBLEMS OF THE UNIFIED STATE EXAM

https://doi.org/10.18384/2310-7251-2019-1-97-106

Abstract

One of the most important educational goals of modern school is to prepare students for the successful completion of final exams. The structure of the Unified Sate Exam in profile-level mathematics includes the proof of increased complexity for geometric problems, requiring students to have a comprehensive knowledge of planimetry. The most important feature is the lack of unified algorithms for solving such problems; the success largely depends on the students’ experience in solving combined planimetric problems. Nevertheless, the practice of solution allowed us to identify some geometric structures that are auxiliary keys to finding the right solution. One of these keys was the auxiliary circle method, which is presented in this paper. The paper describes the essence of the method and the conditions of its application, examines the proofs for the problems taken from real test and measurement materials of the exam, and considers the solutions of the problems in the framework of the described method.

About the Authors

N. A. Kazakov
Moscow Region State University
Russian Federation


T. I. Kuznetsova
Institute of the Russian Language and Culture, Lomonosov Moscow State University
Russian Federation


References

1. Казаков Н. А. Роль мотивации в развитии субъектности обучающихся общеобразовательной организации [Электронный ресурс] // Наука на благо человечества - 2017: сборник научных статей магистрантов и бакалавров по итогам по итогам Международной научной конференции молодых учёных, аспирантов и студентов (МГОУ, г. Москва, 17-28 апреля 2017 г.). М.: ИИУ МГОУ, 2017. С. 294-298. - 1 электрон. опт. диск (CD-ROM)

2. Казаков Н. А., Забелина С. Б. Реализация творческого аспекта учебной деятельности обучающихся на уроках математики // Материалы ежегодной всероссийской научно-практической конференции преподавателей, аспирантов и студентов «Наука на благо человечества», посвящённой 85-летию МГОУ: Физико-математический факультет. М: ИИУ МГОУ, 2016. С. 35-41.

3. Казаков Н. А., Кузнецова Т. И. Из истории терминов «модель» и «моделирование». Часть 3. Чертежи - модели задач // Проблемы учебного процесса в инновационных школах: сборник научных трудов / под ред. О. В. Кузьмин. Вып. 21. Иркутск: Издательство Иркутского государственного университета, 2018. С. 54-58.

4. Катуржевская О. В. Методика преподавания математики: учебно-методическое пособие. Армавир: РИО АГПУ, 2016. 140 с.

5. ЕГЭ. Математика. Профильный уровень: типовые экзаменационные варианты: 36 вариантов / под ред. И. В. Ященко. М.: Издательство «Национальное образование». 2018. 256 с.


Review

Views: 165


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5083 (Print)
ISSN 2949-5067 (Online)